Színes, szélesvásznú előadás
Egy remekmű, amely túlélt évtizedeket, évszázadokat, regényként születetett meg, filmként virágzott és zenés darabként kelt ismét életre. Az Elfújta a szél örökéletű, nem csak a belőle készült film vált milliók kedvencévé, de az azonos című musical-változat – Gérard Presgurvic műve – is elindult világhódító útjára. A Szegedi Szabadtéri Játékokon sem maradt el a siker július 26-án, amit kemény munka előzött meg. A magyarországi bemutatót követően a Nádasdy-díjas rendezőnek, Somogyi Szilárdnak volt mit ünnepelnie: nem csak az előadás, hanem 27-i születésnapja alkalmából is gratuláltak neki.
Gérard Presgurvic Margaret Mitchell híres regénye alapján készült musicalje, az Elfújta a szél magyarországi bemutatóját hatalmas ovációval fogadta a Szegedi Szabadtéri Játékok közönsége. Somogyi Szilárd rendező elmondta, a Dóm tér nézői a 2003-ban, Párizsban bemutatott darab “non-replika” – új rendezésben, díszletekkel és jelmezekkel készült – változatát láthatta.

A családi album egy képe: Veréb Tamás-Bíró Eszter-Gubik Petra-Szabó P. Szilveszter-Nádasi Veronika-Czigány Judit
(Fotók: Éder Vera)
A magyar közönség először július 26-án ismerhette meg a szenvedélyes szerelmi történet zenés változatát. Észak Dél ellen folytatott történelmi harca látványos csatajelenetekkel, élő állatokkal és persze népszerű színészekkel, énekesekkel, s több mint száz táncossal és statisztával elevenedik meg. A musical megálmodói, alkotói és szereplői valamennyien vallják, nagy kihívás számukra a híres történet színpadra vitele – pláne, hogy az előadásban még Atlanta is leég…
A szép Scarlett O’Hara viharos szerelmeiről és örök szenvedélyeiről szóló történetét Margaret Mitchell az Egyesült Államok legvéresebb polgárháborújának környezetébe ágyazta 1936-ban, és ezzel berobbant a világirodalomba. A regényből három évvel később készült film pedig tíz Oscar-díjával a filmtörténelembe írta be magát kitörölhetetlenül. Ami azonban mindennél fontosabb, nézők száz milliói szeretik mindkettőt. Vivien Leigh, Clark Gable és Leslie Howard meghódította a világot! Gerard Presgurvic francia zeneszerző – a sikermusical Rómeó és Júlia szerzője – évtizedekkel később gondolt egy merészet és megzenésítette az elmúlt évszázad egyik legnagyobb sikertörténetét. Tíz évvel ezelőtti párizsi bemutatója után most szabad kezet kaptak a magyar alkotók és Kerényi Miklós Gábor valamint Somogyi Szilárd fordításában megszületett az Elfújta a szél hazai verziója.
“Amikor Kerényi Miklós Gáborral, a Budapesti Operettszínház főigazgatójával fordítottuk a művet és készítettük az új dramaturgiát, arra törekedtünk, hogy a történetvezetés a regényhez és a filmhez közelítő legyen. A hatalmas szegedi színpad alkalmas arra, hogy a mű “színes, szélesvásznú filmként” jelenjen meg a közönség előtt. A szereplők csupán négy-öt percet töltenek egy-egy jelenet helyszínén, majd pörög tovább a “mozi”, ezzel lehetőséget teremtve arra, hogy mozgékonyabb, fürgébb, maian fiatalos legyen az előadás” – fogalmazott a rendező.
“Margaret Mitchell regényét és a klasszikussá lett filmváltozatot is felhasználtuk a Presgurvic-musical magyar verziójának színpadra állításakor. Persze az 1939-es film ízlésvilága, kicsit lassú, poros tempója a mai felgyorsult világban már nem vehető át, de azért valamiféle támpontot mégiscsak ad. Olyannak akartam láttatni Scarlett O’Harát, Észak-Dél konfliktusát, amilyennek a regény olvasásakor az én képzeletemben megjelent.”
A rendező szerint Duda Éva kirobbanó koreográfiái sokat tesznek hozzá a Bátonyi György díszlet- és Velich Rita jelmeztervező által megálmodott nagyszabású látványvilághoz, emellett különleges világítástechnika is segít elvarázsolni a nézőket. Somogyi Szilárdnak az Elfújta a szél az első saját produkciója a szabadtérin, az Operettszínházzal a Szentivánéji álom, a Rudolf, a Rómeó és Júlia Dóm téri bemutatóinak is részese volt. Annak idején pedig még az Iglódi István által rendezett István, a királyban is fellépett…
“A Dóm tér megköveteli azt a monumentalitást, amely nélkül nem is érdemes itt bármibe belekezdeni. A látványos jelenetek azért fontosak, mert az azokat követő intim, prózai jelenetek így vissza tudnak szűkülni. Az ellenpontozás technikája kiválóan működik ezen a hatalmas színpadon. Talán az a legfontosabb ilyenkor, hogy képeket kell tudni komponálni – így Somogyi Szilárd, aki hozzátette: Arról a küzdésről, életösztönről is szól a darab, amely példaértékű lehet akár a mai világban is: az ember mindenféle akadályok, megpróbáltatások közepette hogyan képes talpon maradni. Mindenki kicsit magára ismerhet, mert mindennapi szituációink, szerelmeink, kapcsolataink, szövevényes rendszereink ma is alapvetően hasonlóképp működnek. A díszletek mozgatásával, a térhasználattal, a világítással – és a néző fantáziájában is bízva – hihető illúziót szerettünk volna teremteni. 42 helyszín váltja egymást – ennek a bonyolult rendszernek az összehangolása volt a legnehezebb. Ügyesen kell a térformákat, az embereket mozgatni, hogy a 102 közreműködő sokkal többnek tűnjön abban a pillanatban, amikor erre van szükség. Erről szól a rendezői munka, amelynek szakmai fogásait mesteremtől, Kerényi Miklós Gábortól és a marosvásárhelyi egyetemen Babarczy Lászlótól tudtam ellesni – összegezte Somogyi Szilárd.
Az Elfújta a szél főszereplőit többfordulós castingon választották ki, több mint ötszáz jelentkező közül. A rendező és alkotótársai három musical-színész generációt “hoztak” össze Scarlett O’Hara történetének megelevenítéséhez: a “régi nagyok”, a középgeneráció sztárjai és reményteljes ifjú tehetségek állnak majd egy színpadon, az új Presgurvic-darabban.
A magyar musical színészek “nagy generációját” képviseli Belle Watlingként Janza Kata, Rhett Butlerként Szabó P. Szilveszter és Gérald O’Haraként Szomor György. A középgeneráció csillagai közt ott van Scarlett O’Haraként Vágó Zsuzsi, Serbán Attila, aki Stuart Tarletont kelti életre, Bíró Eszter, aki Melanie Hamiltont alakítja, valamint Mammy szerepében Nádasi Veronika.
A “nagy öregek” mellett olyan fiatalok is lehetőséget kaptak a produkcióban, mint például az Ashley Wilkes-ként bemutatkozó, Diósgyőrben tavaly érettségizett Veréb Tamás, aki négyszer nyerte el a MOL Tehetségtámogató Programjának ösztöndíját, és már 9 éves kora óta rendszeresen lép színpadra.
A legifjabb generációból Brasch Bence, Scarlett férje, Frank Kennedy szerepében látható, s a közönség visszajelzése alapján is, remélhetőleg egy új musicalcsillag született a magyarországi premier estéjén: Gubik Petra játszotta Scarlett O’Harát először itthon – kitörő sikerrel.
Generációváltás történt a zenei vezetői poszton: a szegedi szabadtérin évtizedeken át számos musicalprodukciót sikerre vivő Makláry Lászlótól a Zeneakadémián idén diplomázott Balassa Krisztián vette át a karmesteri pálcát.
A produkcióban látható még Pittypat néniként Csengeri Ottília, John Wilkesként Petridisz Hrisztosz, Jonas Wikersonként Szerényi László, Dr. Meade szerepében Pálfalvy Attila, Brent Tarletonként Gömöri András Máté, Charles Hamiltonként Pirgel Dávid, valamint a fekete szolgáló, Prissy szerepében Czigány Judit. Duda Éva látványos koreográfiai elemeit ugyancsak egy, a helyi statisztákkal kibővített, a produkcióra válogatott remek musical együttes adja elő.
A szegedi előadások már teltházasok, de a produkció még megtekinthető augusztus 17-én és 18-án Sopronban, az MKB Musical Aréna idén újra felépülő szabadtéri színpadán is.